piątek, 17 majaWiadomości które się liczą
Shadow

Na linii kolejowej 102 ruch po dwóch stronach granicy. W Polsce trwają prace remontowe. W Ukrainie kosztorysowanie.

Materializuje się wieloletnia walka społeczników ze stowarzyszeń linia102.pl i linia 102.ua o wznowienie ruchu po obu stronach polsko-ukraińskiej granicy, na legendarnej linii kolejowej w Bieszczady, z Przemyśla przez Ukrainę.

 

 

Wprawdzie, to nie względy turystyczne zdecydowały o nieoczekiwanym remoncie, ale potrzeby transportowe wywołane konfliktem rosyjsko-ukraińskim i konieczność udrożnienia szlaków transportowych między Ukrainą i Polską. Na linii kolejowej 102 widać ruch po dwóch stronach granicy. To jeszcze nie jeżdżące pociągi. W Polsce trwają prace remontowe i układanie nowych torów. W Ukrainie trwa  zbieranie danych technicznych potrzebnych do oceny zakresu remontu i kosztorysowanie potrzebnych do wykonania robót.

Fakt rozpoczęcia prac skomentował na swoim blogu na FB Marek Kuchciński – poseł na Sejm RP, który stoi za organizacją konferencji Europa Karpat, na której niejednokrotnie podejmowano temat remontu tych szlaków kolejowych:

Podczas ostatniej konferencji Europa Karpat – maj br. w Krasiczynie – dyskutowano o transgranicznych możliwościach rozwoju regionu i wspólnych projektach inwestycyjnych. Odnosząc się do integracji krajów karpackich, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przedstawił główne założenia rozwoju infrastruktury w Polsce w kontekście strategii makroregionalnej. Kilka dni wcześniej w Medyce z ministrem infrastruktury Ukrainy Oleksandrem Kubrakowem poruszono temat współpracy portów morskich oraz podmiotów kolejowych, jak i przewoźników drogowych z ukraińskimi partnerami – zarówno w zakresie eksportu zboża, jak i importu paliw, a także handlu dowolnymi innymi produktami. Pokłosiem rozmów ministrów jest decyzja o reaktywacji Linii kolejowej 102, prowadzącej z Przemyśla, na południe, do Malhowic na granicy polsko-ukraińskiej. Długość tego odcinka wynosi 12 km. Potem przez terytorium Ukrainy, do miasteczka Chyrów. Dalej, już jako linia 108, dociera do Polski, a następnie przez Krościenko do Ustrzyk Dolnych.

Jak podał portal Na Kolei Pracownicy Departamentu Transportu i Komunikacji z Administracji Obwodu Lwowskiego przeprowadzili techniczne rozpoznanie stanu torowiska na odcinku Starszawa – Chyrów – Niżankowice. Był to objazd konieczny do określenia prac projektowy, a następnie przeprowadzenie rewitalizacji trasy. Działanie to jest zgodne z zapowiedziami rządów Polski i Ukrainy. Chodzi o przywrócenie ruchu pociągów na trasie z Przemyśla do Chyrowa, a żeby było to możliwe konieczny jest remont odcinka linii nr 102.

Chęć odbudowy części linii 102 sprawi, że może zostać przywrócony ruch kolejowy na atrakcyjnym szlaku prowadzącym od Przemyśla do Chyrowa, skąd linia 108 prowadzi przez Krościenko do Ustrzyk Dolnych. Ostatni raz pociągi pasażerskie linią 102 kursowały w 1994 roku. Jednocześnie opracowywany jest mechanizm przywrócenia połączenia kolejowego Zagórz  – Chyrów z kontynuacją trasy Niżankowice – Przemyśl – informuje Administracja Obwodowa

Jeśli doszłoby do rewitalizacji linii 102 na terenie obu krajów, ruch pasażerski mógłby zostać wznowiony po 28 latach. Warto wspomnieć, że od 2016 roku działa lokalne stowarzyszenie linia102.pl, które zabiegało wielokrotnie o podjęcie działań zmierzających do odnowienia linii.

Jak podaje Administracja Obwodowa, samorządy z Chyrowa i Dobromila, którędy przebiega omawiana linia, zadeklarowały gotowość do działania w celu przywrócenia ruchu na linii. Podczas objazdu technicznego określono zadania techniczne, jakie muszą zostać wykonane, tym samym pozwalając na określenie spodziewanego kosztu inwestycji.

 

Mariusz Sidor

 

Źródło i zdjęcia: Na Kolei, FB M. Kuchciński

 

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments